
Yleisinfoa
Aallonmuodostus Pitkäkarin edustalla
Pysäköinti Maanpäässä
Maanpään parkkipaikat ovat aidatut ja ketjuin lukossa. Parkkipaikan ketju ja soutuvenelaiturin portti tulee pitää aina lukittuna. Maanpään parkkipaikan käyttöoikeus on kaikilla seuran jäsenillä, joilla on joko vene talvitelakoituna Pitkäkarilla tai poijupaikka Pitkäkarilla. Myös johtokunnan jäsenillä on käyttöoikeus. Johtokunta voi erikseen harkintansa mukaan myöntää parkkipaikan käyttöluvan myös muille käyttäjille.
Sähköpaikat laitureilla
Laiturisähkön käytöstä peritään johtokunnan määräämä maksu.
Veneen akkujen lataukseen voi sähköpaikkoja toki käyttää kohtuullisesti, vaikka ei olisikaan lunastanut sähköpolettia. Myös telakka-alueella sähköä on poijumaksunsa maksaneiden vapaasti käytettävissä työmaasähkönä. Telakan paloturvallisuuden vuoksi sähkökaapelit tulee aina irrottaa pistorasioista telakalta poistuttaessa. Mahdolliset työmaavalaisimet eivät saa olla halogen-tyyppisiä valaisimia niiden kuumenemisen takia.
Säilytyskaapit
Säilytyskaapit ovat kookkaita, leveys 600 mm, syvyys 750 mm ja korkeus 1800 mm. Kaapeissa on myös yläkaapit, jolloin kokonaiskorkeudeksi tulee n. 2400 mm, mutta tässä vaiheessa yläkaappeihin ei ole vielä hankittu ovia.
Telakointivarusteet varastoon
Tulenkäsittely Pitkäkarilla
Pitkäkarin suojeluohjeet on päivitetty. Päivitykseen liittyen Pitkäkarin tulityöohjeet tarkennetaan vakuutusyhtiöiden venetelakoita koskevien suojeluohjeiden mukaiseksi. Uusituissa tulityöohjeissa kerrotaan seikkaperäisesti ne varotoimenpiteen, jota kunkin tulitöitä tekevän tulee noudattaa.
Vartiointijärjestelyt kotisatamassa
Vartiointi suoritetaan Pitkäkarilla entisten vuosien mukaisesti. Vartiovuorossa on aina kaksi kipparia laaditun listan mukaisesti. Jokaisen poijupaikan haltijalla on vartiovelvollisuus, lukuun ottamatta satamakapteenia, joka vastaa käytännössä vartioinnin toimivuudesta. Johtokunnan päätöksellä myös talvisäilytyspaikan lunastaneet, mutta ilman poijupaikkaa olevien tulee suorittaa yksi vartiovuoro purjehduskaudessa. Vartiovelvollisuudesta voi vapautua vain, mikäli veneen kesäsäilytyksestä maissa on erikseen sovittu johtokunnan kanssa hyvissä ajoin ennen purjehduskauden alkua (käytännössä viimeistään helmikuun aikana).
Soutuveneiden ”prikat”
Kaikissa Maanpään huoltosatamassa säilytettävissä soutuveneissä on oltava kiinnitettynä seuralta lunastettu numeroitu prikka, jotta säilytys oikeus on tiedossa. Prikkoja saa satamamestarilta.
Ongelmajäte suoraan jatkokäsittelyyn
Jätteiden jättäminen Maanpään vihreään vajaan on kielletty. Todettakoon myös, että jätteitä ei saa jättää Pitkäkarillekaan.
Jäteöljyt, maalit, akut yms. itsekin voi viedä esim. Topinojan jätekeskukseen tai muuhun vastaanottopisteeseen.
Talvisäilytyspukit
Pitkäkarilla venettään maissa säilyttävän jäsenen on huolehdittava siitä, että veneensä säilytykseen käytettävä pukki, teline tai kelkka on sellainen, että se kestää ja sallii vene päällä ollessaan maata pitkin siirrot joka suuntaan ja että telineen malli tai muoto ei estä veneen sijoitusta mihin tahansa telakointipaikkaan Pitkäkarilla.Telakalla säilytettävään venepukkiin ja mastoon on kestävällä tavalla merkittävä omistajan nimi ja puhelinnumero.
Telakka-altaan käytöstä
Johtokunta teki linjauksen telakka-altaan käytöstä. Tämä ei ole varsinainen uusi asia, mutta tässä nyt ohjeistus asiaan.
Telakka-altaassa ei pidetä veneitä kuin hätätapauksessa. Tällöinkin omistajan pitää olla paikalla veneellä ja vene on vietävä altaasta pois pikimmiten. Puuveneen turvotus on sallittu keväällä nosturia apuna käyttäen, kunhan ei sada, eikä jarruttele muita vesille laskuja. Huomioikaa että nosturin sähkömoottorit eivät ole vedenpitäviä.
Veneille on poijut joissa ne säilytetään yön yli. Myös silloin kun ollaan ottamassa mastoa pois ja vene pitäisi nostaa seuraavana päivänä, vene on yön poissa altaasta. Taikka illalla aloitetaan maston poisto ja se jää syystä taikka toisesta kesken, vene viedään poijuun, eikä jätetä nosturin alle. Kellä ei poijupaikkaa niin varmasti se vene mahtuu johonkin muualle. Syksyisin ja keväisin on paikkoja vapaana.
Ei varata paikkaa, että tullaan joskus seuraavana päivävänä jatkamaan hommia ja aamulla paikalle tullut sitten joutuu odottamaan. Nyt syksyllä ja kesällä on ollut tapauksia jolloin veneitä on altaassa ja sinne pitäisi saada iso ponttooni taikka pitäisi pikaisesti saada vene ylös ja nosturilla onkin toinen vene edessä. Pidetään telakka allas tyhjänä. Lautalle valitaan sellainen paikka altaasta joka ei häiritse näitä asioita.